Impact sociaal werk

Versa Welzijn wil de impact van haar werk zichtbaar maken voor alle belanghebbenden. We verantwoorden jaarlijks richting onze opdrachtgevers, o.a. de gemeenten, hoe we de subsidie hebben besteed. We maken daarbij gebruik van het registratiesysteem van AdSsysCo, RegiCare. Maar we benutten dit systeem niet optimaal. Daarom zijn we in 2023 gestart met het Verbeterproject registratie. Doel is om de registratie van onze werkzaamheden te verbreden en naar een hoger niveau te tillen.

De eerste fase bestond uit gesprekken met onze medewerkers en werkgemeenten over hun informatiebehoeftes. AdSysCo heeft daarnaast van meerdere gemeenten de beleidsplannen voor de komende jaren bestudeerd. Op grond daarvan zijn uiteindelijk drie maatschappelijke effecten (impact) en achttien impactmeters (outcome) gedefinieerd in het registratiesysteem (zie illustratie). De leefwereld van inwoners staat daarin centraal. Zo ontstaat er eenduidigheid, eenheid in taalgebruik en afbakening van het speelveld. Na deze keuze voor de inrichting van het systeem zijn alle medewerkers getraind in de nieuwe werkwijze. Inmiddels zitten we in de ondersteuningsfase.

Overzicht impactmeters

“We leggen nu alle werkgebieden binnen ons primair proces vast en doen dit meer gestructureerd dan voorheen. Iedereen registreert nu op dezelfde manier en alles wat wij doen wordt gekoppeld aan de impactmeters”, vertelt Pita van Deurzen. Pita is maatschappelijk werker in Hilversum, maar is tot het voorjaar 2025 vrijgemaakt voor de rol van projectleider van het Verbeterproject. “Ik vind het een prachtige uitdaging om hiermee aan de slag te zijn. Registratie raakt echt alle vlakken van onze organisatie. Het is heel interessant. Bovendien is het heel erg nodig dat wij ons werk goed etaleren. Mensen vinden welzijnswerk vaak ingewikkeld. ‘Wat doen jullie nu precies?’ ‘Dat kan mijn buurvrouw toch ook?’ krijgen wij vaak te horen. We staan als maatschappij voor grote opgaven en sociaal werk kan écht het verschil maken. Zowel in kostenbesparing als in verbetering van de kwaliteit van leven”.

Versterking vakmanschap

Versa Welzijn krijgt door de nieuwe manier van registreren meer inzicht in haar eigen werk. Pita over de voordelen: “We kunnen trends en verschuivingen zien. Op individueel of op wijkniveau. Ontbreken er bijvoorbeeld voorzieningen in een wijk? Zien we toename van bepaalde problematiek? Is er in een specifieke maand meer vraag naar bepaalde hulp dan in andere maanden? Is de werkverdeling tussen collega’s goed? Regicare is echt een gereedschap geworden voor het uitoefenen van ons vakmanschap. We kunnen ons werk nu heel gericht afstemmen op wat de inwoner nodig heeft. Als we bijvoorbeeld zien dat in een wijk de vragen over armoede toenemen, dan kunnen we daar extra mankracht op inzetten of bijvoorbeeld voorlichtingen organiseren”.

“Richting de gemeenten kunnen we op macroniveau aantonen hoe wij bijdragen aan de gemeentelijke opgaven, hoe ons werk het verschil maakt. Dus bijvoorbeeld niet alleen hoeveel mensen we met een activiteit hebben bereikt, maar ook het effect daarvan. Of beter onderbouwen waarom wij het nodig vinden om meer geld te vragen om in een bepaalde wijk of gemeente een dienst te kunnen uitbreiden. En wij kunnen onze advies- en signaleringsrol en daarmee onze positie als samenwerkingspartner voor gemeenten versterken”.

Vervolg

Pita houdt de komende maanden nog wekelijks online spreekuren voor collega’s, waarin zij vragen kunnen stellen en eventuele problemen kunnen aankaarten. In het voorjaar gaat Versa Welzijn de overgang naar de nieuwe manier van registreren evalueren.

Meer informatie

Wil je meer weten over de nieuwe manier van registreren binnen Versa Welzijn? Neem dan contact op met Pita van Deurzen, pdeurzen@versawelzijn.nl, 06 12 20 69 48.

Taart voor medewerkers Versa Welzijn om voortgang te vieren van het verbeterproject registratie!

december 2024